AI og læring

ChatGPT og skriftlighed

“ChatGPT har stillet mange lærere overfor nye udfordringer. Teknologien rejser spørgsmålet om, hvordan man udvikler elevernes skrivekompetencer og selvstændighed i verden med tilgængelig kunstig intelligens. På kurset diskuteres forskellige vinkler på at opfatte ChatGPT som en ”snydemaskine” og mulige strategier til at bruge teknologien med et skrivepædagogisk formål præsenteres. “ Kurser i regi af GL.

Når teknologien flytter ind i hjertet af de humanistiske fag

De humanistiske fag har en lang tradition for at beskæftige sig med teknologi i et historisk, etisk og demokratisk perspektiv. Elever arbejder i de humanistiske fag også med både analyse og produktion af digitale kulturprodukter som fx video, podcasts og memes.

Men med generativ AI (som fx ChatGPT og DALL-E) sker der et grundlæggende skift i forholdet mellem de humanistiske fag og teknologi: Mennesker har ikke længere monopol på kreativt at skabe kulturprodukter i form af tekst, billeder og lyd.

Hvad betyder udviklingen for, hvordan de humanistiske fag forholder sig til teknologi? Og hvordan uddanner man eleverne til at tage del i en verden med nye teknologiske muligheder?

Oplægget kan streames på Digitaliseringsdage.

Kunstig intelligens som ny aktør i ph.d.-vejledningen

I oplægget forklarer og diskuterer Tine Wirenfelt Jensen hvordan generativ AI som f.eks. ChatGPT er blevet en ny aktør i ph.d.-vejledning, der potentielt påvirker vejledningens genstand, skrive- og arbejdsprocesser samt relationer. Oplægget rummer også indspil til hvordan vejledere må forholde sig bevidst og reflekteret til egne og studerendes handlemuligheder dette nye ændrede vejledningsrum.

Oplæg Dansk Universitetspædagogisk Netværks’ SIG 'Development of Doctoral Supervision, DODS, 11. december, Københavns Universitet.

“Det kan godt være, at man fanger den elev, der snyder, når læreren påtager sig detektivrollen, men tænk på, hvordan det påvirker relationen til de 27 andre i klassen. Vi skal passe på, at vi ikke bliver så fokuserede på snyd, at vi saboterer hele formålet med undervisningen og skaber en frygtkultur.”

- Tine Wirenfeldt Jensen, “Hvis vi forbyder ChatGPT i gymnasiet, gør vi eleverne en bjørnetjeneste”, interview, Gymnasieskolen

“Der vil være et A-hold, som består af elever, der har forstået at bruge fx ChatGPT som en hjælp i deres læreproces. Fx ved at bede den om at stille dem et spørgsmål, når de er gået i stå med en opgave. Og så vil der være et B-hold, hvor man bruger ChatGPT til at trække et svar - og dermed lader sig frarøve refleksion og læring.”

- Tine Wirenfeldt Jensen, i “Skab en undervisning, der passer til en verden, hvor kunstig intelligens findes”, interview, Gymnasieforskning nr. 31

“Det bliver en del af uddannelsernes opgave at uddanne kritiske mennesker, der ved, at der kan genereres faglige tekster, man ikke kan stole på. Noget kan se perfekt ud med flotte henvisninger til data, der ikke findes. Det skal universiteterne undervise i, så de studerende forstår at anvende ChatGPT.”

- Tine Wirenfeldt Jensen, i “Hver 10. studerende har snydt med ChatGPT: Man kan ikke forbyde det“, Kramer E. R. et. al., Akademikerbladet, juni 2023.

Et af seks dilemmakort målrettet vejledere. Design Camilla Hedegaard Møller. Fra Jensen, T. W. ; C.H. Møller; A. B. Larsen & K. Pogner, 2023. “ChatGPT3 i vejledningsrummet: AI-baserede natural language production systemer og deres implikationer for vejledning”. Dansk Universitetspædagogisk Konference 2023, Kolding.

Udvalgte konferenceoplæg, præsentationer m.m.

Medlem af Undervisningsministeriets ekspertgruppe om ChatGPT og prøveformer.

Medlem af Copenhagen Business School´s Advisory Board on AI in education.

Holm, E.F. 2024. “Skab en undervisning, der passer til en verden, hvor kunstig intelligens findes”, Gymnasieforskning, nr. 31. Interview m. Tine Wirenfeldt Jensen (præsentation af undersøgelse).

Jensen, T.W. & Nordentoft, H.M. 2024. “Generative AI: A new landscape for doing “writing center work””. The European Writing Centers Association (EWCA) conference 2024, Irland (accepteret)

Nordentoft, H.M. & Jensen, T.W. 2024. “Chatbots som tredje part i vejledningsrummet: et eksplorativt studie af vejledningsstuderendes viden og holdninger til samt brug af generativ kunstig intelligens”. Dansk Universitetspædagogisk Konference 2024 (accepteret).

Jensen, T. W. 2023. “Wiping away the stain: From “plagiarism checkers” to AI-assisted “plagiarism removers” and the implications for students’ understanding of academic writing”. European Association for the Teaching of Academic Writing conference, Writing technology, thinking, and learning, Schweiz 2023.

Jensen, T. W. & S.W. Jensen. 2023. “AI literacy in the context of working with sources: Pitfalls and possibilities of AI-based natural language production systems in academic writing”. European Association for the Teaching of Academic Writing conference, Writing technology, thinking, and learning, Schweiz 2023.

Jensen, T. W. ; C.H. Møller; A. B. Larsen & K. Pogner, 2023. “ChatGPT3 i vejledningsrummet: AI-baserede natural language production systemer og deres implikationer for vejledning”. Dansk Universitetspædagogisk Konference 2023, Kolding.

Jensen, T.W. 2023. “Hvad kommer ChatGPT og AI til at betyde for din undervisning?” Fyraftensmøde i Aarhus (8.3) og København (23.4) arrangeret af GL.

Romme-Mølby, M. 2023. “Hvis vi forbyder ChatGPT i gymnasiet, gør vi eleverne en bjørnetjeneste”, Gymnasieskolen. Interview m. Tine Wirenfeldt Jensen.

Om skriftlighed i et bredere perspektiv:

Jensen, T. W., & Nordentoft, H. M. (2022). Academic Writing Development of Master’s Thesis Pair Writers: Negotiating Writing Identities and Strategies. Journal of Academic Writing, 12(1), 50-67.

Jensen, T.W., Nordentoft, H.M & Bengtsen, S.S. 2021. Academic writing development of master's thesis pair writers: The impact of negotiating and assigning writerly identities. EATAW 2021, 11th Conference of the European Association for the Teaching of Academic Writing, Ostrava, Tjekkiet. Konferenceoplæg m. peer reviewed abstract.  

Larsen, L.B & Jensen, TW. 2020. Supervision in a research community perspective: A model for increasing the learning outcome of project-writing across levels in Engineering. Dansk Universitetspædagogisk Konference 2020. Konferenceoplæg m. peer reviewed abstract.  

Nordentoft, HM, Jensen, TW & Bengtsen, SS. 2020. "Vi er rigtig meget ens": Peer-dynamik i samarbejdet mellem specialeskrivende par. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift 16(28), 107-123.

Wichmann-Hansen, G., Jensen, TW & O'Toole, MS. 2020. "Den varme stol". En model for peer-feedback i kollektiv vejledning. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift 16(28), 71-85.

Jensen, TW. 2020. A critical approach to the use of plagiarism software. UiB Write: on teaching with writing in HigherEd. University of Bergen. Podcast.

Jensen, TW & Albrectsen, C. 2019. Redesigning a research methods course: Peer feedback as a method to build core skills in research design and data analysis. I Nørgård et al. Proceedings fra Konferencen TAL2019, Syddansk Universitet. Peer reviewed artikel.

Jensen, TW & Albrectsen, C. 2019. Redesigning a research methods course: Peer feedback as a method to build core skills in research design and data analysis. Teaching for Active Learning 2019, Syddansk Universitet. Konferenceoplæg m. peer reviewed abstract. 

Jensen, TW & Bay, G. 2019.  "Non-cheater or taking part in the disciplinary dialogue? The impact of plagiarism software on the development of students' authorial identity". EATAW 2019, 10th Conference of the European Association for the Teaching of Academic Writing, Gøteborg, Sweden. Konferenceoplæg m. peer reviewed abstract. 

Jensen, TW. 2019. "Becoming a Master's thesis writer: Authorial identity, autonomy, and impossible choices". EATAW 2019, 10th Conference of the European Association for the Teaching of Academic Writing, Gøteborg, Sweden. Konferenceoplæg m. peer reviewed abstract. 

Nordentoft, H.M., Jensen, T.W. & Bengtsen, S.S. 2019. ""Vi er rigtig meget ens" - peerdynamik i samarbejdet mellem specialeskrivende par". DUN: Dansk Universitetspædagogisk Konference, 2019. Konferenceoplæg m. peer reviewed abstract.

Jensen, TW. 2019. DUT Guide om akademisk skrivningDansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 14.26. 

Jensen, TW. 2018. Det danske universitetsspeciale - topografi, tekster og tendenser. Aarhus Universitetsforlag. 

Jensen, TW & Bay G. 2018. ”Nu siger jeg bare ikke noget selv – plagiatkontrolprogrammers oversete negative effekter på universitetsuddannelserne”. Revy, NO: 4. Formidlingsartikel.

Jensen, TW & Bay G. 2018. "Mellem angsten for plagiatanklager og kravet om selvstændighed: Uintenderede effekter af plagiatprogrammer". DUN: Dansk Universitetspædagogisk Konference, 2018. Konferenceoplæg m. peer reviewed abstract.

Jensen, TW; Jørgensen T.H & Borchsenius F. 2018. "Udvikling af studiekompetencer på Science and Technology: En model på fakultetsniveau for fagintegrerede forløb for 1. årsstuderende". DUN: Dansk Universitetspædagogisk Konference, 2018. Poster og oplæg, peer reviewed. 

Jensen, TW; Bay G, Naur E. 2017. " A four-step model: Initiating writing development at faculty level using Master’s thesis workshops as a vehicle". EATAW 9th Conference of the European Association for Teaching Academic Writing, London. Konferenceoplæg m. peer reviewed abstract. 

Dankl K & Jensen, TW. 2017. "Writing in design education: The Magazine and the Studio as vehicles for writing development". EATAW 9th Conference of the European Association for Teaching Academic Writing, London. Konferenceoplæg m. peer reviewed abstract.

Jensen, TW & Dankl K. 2017. "Peer feedback: Using diciplinary-specific teaching formats as "bridges" to enable student engagement." DUN: Dansk Universitetspædagogisk Konference, 2017. Konferenceoplæg m. peer reviewed abstract.

Jensen, TW; Bay, G, &  Andersen, P. 2017. "Udvikling af studerendes akademiske skrivekompetencer–en model for en indsats på fakultetsniveau." Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 12.22.

Albrechtsen, C, Pedersen, M, Pedersen, N F, & Jensen, T. W. 2016. "Proposing Co-Design of Personas as a Method to Heighten Validity and Engage Users: A Case from Higher Education." International Journal of Sociotechnology and Knowledge Development (IJSKD), 8(4), 55-67.

Jensen, TW. 2016, 'Det selvstændige speciale: Selvstændighedsfordringens (u)muligheder' DUN: Dansk Universitetspædagogisk Konference 2016, Nyborg. Konferenceabstract.

Jensen, TW & Andersen, P. 2016. 'Udvikling af studerendes akademiske skrivekompetencer – en indsats på fakultetsniveau' DUN: Dansk Universitetspædagogisk Konference 2016, Nyborg. Konferenceabstract.

Cozart, SM; Jensen, TW; Wichmann-Hansen, ;, Kupatadze, K & Chien-Hsiung Chiu, S. 2015. 'Negotiating Multiple Identities in Second- or Foreign-Language Writing in Higher Education'. i JL Moore & C Anson (red), Critical Transitions: Writing and the Question of Transfer. WAC Clearinghouse Publishing and Parlor Press, USA.

Jensen, TW 2015, Bjerget og sumpen: En undersøgelse af det danske universitetsspeciales betydninger med afsæt i humaniora. Ph.d.-afhandling.

Albrechtsen, C, Pedersen, NF, Pedersen, M & Jensen, TW 2015, 'Mobile Probes: Exploring the Work Processes and Everyday Life of Danish Students Writing Their Master’s ThesisSAGE Research Methods Cases.

Kupatadze, K, Chui, S, Cozart, SM, Jensen, TW & Wichmann-Hansen, G 2014, 'Supporting Second/Foreign Language Writing in Linguistically and Culturally Diverse Academic Environments', Writing Across the Curriculum, Minneapolis, USA. Konferenceabstract.

Kupatadze, K, Chiu, SC, Cozart, SM, Jensen, TW & Wichmann-Hansen, G 2014, 'Panel: Opportunities and Challenges of Writing in a Second Language' Writing Research Across Borders 2014 conference, Paris, Frankrig. Konferenceabstract.

Jensen, TW, Wichmann-Hansen, G & Cozart, SM 2014, When writing a PhD dissertation in English is “like knitting a sweater without knowing whether there is enough yarn”. Doctoral Writing SIG.  

Jensen, TW, Jensen, GS & Jørgensen, AH 2013, 'Tekstfeedbackspillet: en metode til at strukturere peer feedbackprocessen'. i R Troelsen & L Rienecker (red), 17 ting, du kan gøre ved din undervisning: DUNK12 Konferencepublikation. Dansk Universitetspædagogisk Netværk (DUN), s. 61-66.

Cozart, SM, Jensen, TW, Jensen, GS & Wichmann-Hansen, G 2013, 'Grappling with identity issues: Danish graduate student views on writing in L2 English', Copenhagen, Danmark. Konferenceabstract (s. 16).

Cozart, SM, Jensen, TW, Wichmann-Hansen, G, Chiu, S & Kupatadze, K 2013, 'The Role of Students’ Attitudes Towards Second/Foreign Language Writing and the Question of Transfer', Elon, North Carolina, USA. Konferenceabstract.

Cozart, SM, Jensen, GS, Jensen, TW & Wichmann-Hansen, G 2013, '"Writing in English is like a bad hair day": Danish doctoral student views on writing in L2 English', Budapest, Ungarn. Konferenceabstract. 

Jensen, TW, Jensen, GS, Wichmann-Hansen, G & Albrechtsen, C 2012, 'New ways of supporting peer feedback: a method integrating a board game and a digital learning resource' ICED 2012, Bangkok, Thailand, 23/07/2012 - 25/07/2012. Konferenceabstract.

Jensen, TW & Jensen, GS 2012, 'From tacit knowledge to a shared rule book: facilitating peer-feedback in a cross disciplinary/cultural context by drawing on the game metaphor' CALPIU'12: Higher education across borders: Transcultural interaction and linguistic diversity, Roskilde, 01/04/2012. Konferenceabstract (s. 47).

Jensen, TW, Jensen, GS & Helms Jørgensen, A 2012, 'Tekstfeedbackspillet: strukturering af peer feedbackprocessen'. Dansk Universitetspædagogisk Netværkskonference 2012, Fredericia, Danmark, 29/05/2012 - 30/05/2012. Konferenceabstract.

Juul, T, Jensen, GS, Jensen, TW & Jensen, ML 2012, 'Kronik: Peer feedback i gymnasiet - fokus på elevernes skriveprocesserGymnasieskolen, nr. 11, s. 50-53.

Wichmann-Hansen, G, Cozart, SM, Jensen, TW & Jensen, GS 2012, '“Writing in English is like being married to somebody you don’t know very well”: Postgraduate Writing in L2 English' NIC 2012, Danmark, 22/11/2012. Konferenceabstract.

Jensen, TW & Jensen, GS 2011, 'Engaging students in the peer-feedback process - improved peer-feedback on texts through the conceptualization of a board game" i Proceedings of ICERI2011 Conference. s. 4500.

Jensen, TW & Bay, G 2011, 'ICT Demonstration: Study skills and plagiarism: developing on-line learning resources in a multicultural context' EARLI 2011 (European Association for research on Learning and Instruction), Exeter, Storbritannien.  Konferenceabstract.

Jensen, TW, Jensen, GS & Jensen, ML 2011, Tekstfeedback: et processpil/Text Feedback – a Proces-facilitating Game,  Tekstfeedback: et processpil/Text Feedback – a Proces-facilitating Game.Center for Undervisningsudvikling, Det Kulturvidenskabelige Fakultet, Aarhus Universitet.  Brætspil og spilhæfter.

Jensen, TW & Smedegaard Ernst Bengtsen, S 2011, 'Fra løsninger til nye spørgsmål: kandidatspecialet som forskningsfeltDansk Universitetspaedagogisk Tidsskrift, nr. 10.

Jensen, TW & Albrechtsen, C 2010, 'The studymetro: A web resource designed to help international students navigate in a specific cultural academic setting', ICED 2010 - Enhancing Strategies for Global Quality Learning in Higher Education, Barcelona, Spanien. Poster. 

Jensen, TW 2010, 'Metaphors we educate by: - the conceptual divide in discourse on the Master's Thesis as an assessment form' ICED 2010, Barcelona, Spanien. Konferenceabstract.

Jensen, TW 2010, 'Constructing identity through metaphor: an analysis of supervisors' discourse on the meaning of the Master's thesis' SHRE Newer Researchers' Conference, Newport, Storbritannien. Konferenceabstract (s. 28).

Jensen, TW 2008, 'Om at udvise forsigtighed ved skrivning i sengen'. i P Stray Jørgensen & S Skov (red), Skriv godt: Festskrift til Lotte Rienecker. 1 udg, vol. 1, Samfundslitteratur, s. 156.

Andersen, HL & Jensen, TW 2008, 'A holistic view of quality development in master's thesis supervision' ICED 2008, Salt Lake City, USA. Konferenceabstract. 

Andersen, HL & Jensen, TW 2007, 'Vejledernes reaktion på retningslinjer på vejledning' Dansk Universitetspaedagogisk Tidsskrift, vol Årgang 2, nr. 3, s. 20-28.

Andersen, HL & Jensen, TWJ 2007, Specialevejledning - rammer og roller: En universitetspædagogisk undersøgelse. Samfundslitteratur, Frederiksberg.

Andersen, HL & Jensen, TW 2006 'Faglig vejledning på universitetet' Center for Undervisningsudvikling, HUM og TEO, Aarhus Universitet.

Jensen, TW, 2003, Studiemetro, www.studiemetro.au.dk. Interaktiv produktion.

Jensen, TW & Hansen, LK 2003, 'Next Stop in the Study Metro: Supporting Learning of Freewriting by Providing Interactive Feedback'. i Proceedings of World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia and Telecommunications 2003. Issue 1 udg, AACE, s. 1291-1296.