Skriveworkshops

Der er ingen mennesker, der er født med det akademiske sprog som modersmål. Det skal læres.

Behersker man at skrive akademisk, så åbnes der mange døre. Først og fremmest til et større fagligt udbytte for den enkelte. Men også til at få publiceret sine tekster og dermed dele sin viden med andre.

Uanset om man er en erfaren eller uerfaren skribent, kan man have stor gavn af at sætte fokus på de særlige krav til akademisk skrivning. Hvis man kobler viden om disse krav med kendskab til de nyeste redskaber til at effektivisere faglige skriveprocesser - ja, så kommer man meget langt.

METoDo tilbyder specialdesignede skriveworkshops og foredrag om akademisk skrivning. Altid tilpasset den konkrete faglige sammenhæng.

Temaer kan fx være:

  • Hvad kendetegner den konkrete genre - fx den videnskabelige artikel, specialet eller ph.d.-afhandlingen?

  • Hvad kendetegner et videnskabeligt sprog?

  • Hvordan skaber man sammenhængende og overbevisende argumentation?

  • Hvordan påvirker plagiatdiskussionen faglig skrivning?

  • Hvordan får man publiceret mere - som enkeltperson, som forskergruppe eller som institution?

“At kunne skrive er ikke bare en forudsætning for at kunne bestå eksamener på videregående uddannelser, det er også en metode til at lære sit fag og kunne gå i dialog med det.

Da den faglige disciplins egenart spiller en så afgørende rolle, kan man ikke give en entydig opskrift på, hvordan man bedst arbejder med akademisk skrivning - det afhænger af fagets genstandsområde, tænkemåder og vidensforståelser.”

— Tine Wirenfeldt Jensen i DUT Guide om akademisk skrivningDansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 2019

Udvalgte publikationer & konferenceoplæg

Jensen, T. W., & Nordentoft, H. M. (2022). Academic Writing Development of Master’s Thesis Pair Writers: Negotiating Writing Identities and Strategies. Journal of Academic Writing, 12(1), 50-67.

Jensen, T.W., Nordentoft, H.M & Bengtsen, S.S. 2021. Academic writing development of master's thesis pair writers: The impact of negotiating and assigning writerly identities. EATAW 2021, 11th Conference of the European Association for the Teaching of Academic Writing, Ostrava, Tjekkiet. Konferenceoplæg m. peer reviewed abstract.  

Larsen, L.B & Jensen, TW. 2020. Supervision in a research community perspective: A model for increasing the learning outcome of project-writing across levels in Engineering. Dansk Universitetspædagogisk Konference 2020. Konferenceoplæg m. peer reviewed abstract.  

Nordentoft, HM, Jensen, TW & Bengtsen, SS. 2020. "Vi er rigtig meget ens": Peer-dynamik i samarbejdet mellem specialeskrivende par. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift 16(28), 107-123.

Wichmann-Hansen, G., Jensen, TW & O'Toole, MS. 2020. "Den varme stol". En model for peer-feedback i kollektiv vejledning. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift 16(28), 71-85.

Jensen, TW. 2020. A critical approach to the use of plagiarism software. UiB Write: on teaching with writing in HigherEd. University of Bergen. Podcast.

Jensen, TW & Albrectsen, C. 2019. Redesigning a research methods course: Peer feedback as a method to build core skills in research design and data analysis. I Nørgård et al. Proceedings fra Konferencen TAL2019, Syddansk Universitet. Peer reviewed artikel.

Jensen, TW & Albrectsen, C. 2019. Redesigning a research methods course: Peer feedback as a method to build core skills in research design and data analysis. Teaching for Active Learning 2019, Syddansk Universitet. Konferenceoplæg m. peer reviewed abstract. 

Jensen, TW & Bay, G. 2019.  "Non-cheater or taking part in the disciplinary dialogue? The impact of plagiarism software on the development of students' authorial identity". EATAW 2019, 10th Conference of the European Association for the Teaching of Academic Writing, Gøteborg, Sweden. Konferenceoplæg m. peer reviewed abstract. 

Jensen, TW. 2019. "Becoming a Master's thesis writer: Authorial identity, autonomy, and impossible choices". EATAW 2019, 10th Conference of the European Association for the Teaching of Academic Writing, Gøteborg, Sweden. Konferenceoplæg m. peer reviewed abstract. 

Nordentoft, H.M., Jensen, T.W. & Bengtsen, S.S. 2019. ""Vi er rigtig meget ens" - peerdynamik i samarbejdet mellem specialeskrivende par". DUN: Dansk Universitetspædagogisk Konference, 2019. Konferenceoplæg m. peer reviewed abstract.

Jensen, TW. 2019. DUT Guide om akademisk skrivningDansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 14.26. 

Jensen, TW. 2018. Det danske universitetsspeciale - topografi, tekster og tendenser. Aarhus Universitetsforlag. 

Jensen, TW & Bay G. 2018. ”Nu siger jeg bare ikke noget selv – plagiatkontrolprogrammers oversete negative effekter på universitetsuddannelserne”. Revy, NO: 4. Formidlingsartikel.

Jensen, TW & Bay G. 2018. "Mellem angsten for plagiatanklager og kravet om selvstændighed: Uintenderede effekter af plagiatprogrammer". DUN: Dansk Universitetspædagogisk Konference, 2018. Konferenceoplæg m. peer reviewed abstract.

Jensen, TW; Jørgensen T.H & Borchsenius F. 2018. "Udvikling af studiekompetencer på Science and Technology: En model på fakultetsniveau for fagintegrerede forløb for 1. årsstuderende". DUN: Dansk Universitetspædagogisk Konference, 2018. Poster og oplæg, peer reviewed. 

Jensen, TW; Bay G, Naur E. 2017. " A four-step model: Initiating writing development at faculty level using Master’s thesis workshops as a vehicle". EATAW 9th Conference of the European Association for Teaching Academic Writing, London. Konferenceoplæg m. peer reviewed abstract. 

Dankl K & Jensen, TW. 2017. "Writing in design education: The Magazine and the Studio as vehicles for writing development". EATAW 9th Conference of the European Association for Teaching Academic Writing, London. Konferenceoplæg m. peer reviewed abstract.

Jensen, TW & Dankl K. 2017. "Peer feedback: Using diciplinary-specific teaching formats as "bridges" to enable student engagement." DUN: Dansk Universitetspædagogisk Konference, 2017. Konferenceoplæg m. peer reviewed abstract.

Jensen, TW; Bay, G, &  Andersen, P. 2017. "Udvikling af studerendes akademiske skrivekompetencer–en model for en indsats på fakultetsniveau." Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 12.22.

Albrechtsen, C, Pedersen, M, Pedersen, N F, & Jensen, T. W. 2016. "Proposing Co-Design of Personas as a Method to Heighten Validity and Engage Users: A Case from Higher Education." International Journal of Sociotechnology and Knowledge Development (IJSKD), 8(4), 55-67.

Jensen, TW. 2016, 'Det selvstændige speciale: Selvstændighedsfordringens (u)muligheder' DUN: Dansk Universitetspædagogisk Konference 2016, Nyborg. Konferenceabstract.

Jensen, TW & Andersen, P. 2016. 'Udvikling af studerendes akademiske skrivekompetencer – en indsats på fakultetsniveau' DUN: Dansk Universitetspædagogisk Konference 2016, Nyborg. Konferenceabstract.

Cozart, SM; Jensen, TW; Wichmann-Hansen, ;, Kupatadze, K & Chien-Hsiung Chiu, S. 2015. 'Negotiating Multiple Identities in Second- or Foreign-Language Writing in Higher Education'. i JL Moore & C Anson (red), Critical Transitions: Writing and the Question of Transfer. WAC Clearinghouse Publishing and Parlor Press, USA.

Jensen, TW 2015, Bjerget og sumpen: En undersøgelse af det danske universitetsspeciales betydninger med afsæt i humaniora. Ph.d.-afhandling.

Albrechtsen, C, Pedersen, NF, Pedersen, M & Jensen, TW 2015, 'Mobile Probes: Exploring the Work Processes and Everyday Life of Danish Students Writing Their Master’s ThesisSAGE Research Methods Cases.

Kupatadze, K, Chui, S, Cozart, SM, Jensen, TW & Wichmann-Hansen, G 2014, 'Supporting Second/Foreign Language Writing in Linguistically and Culturally Diverse Academic Environments', Writing Across the Curriculum, Minneapolis, USA. Konferenceabstract.

Kupatadze, K, Chiu, SC, Cozart, SM, Jensen, TW & Wichmann-Hansen, G 2014, 'Panel: Opportunities and Challenges of Writing in a Second Language' Writing Research Across Borders 2014 conference, Paris, Frankrig. Konferenceabstract.

Jensen, TW, Wichmann-Hansen, G & Cozart, SM 2014, When writing a PhD dissertation in English is “like knitting a sweater without knowing whether there is enough yarn”. Doctoral Writing SIG.  

Jensen, TW, Jensen, GS & Jørgensen, AH 2013, 'Tekstfeedbackspillet: en metode til at strukturere peer feedbackprocessen'. i R Troelsen & L Rienecker (red), 17 ting, du kan gøre ved din undervisning: DUNK12 Konferencepublikation. Dansk Universitetspædagogisk Netværk (DUN), s. 61-66.

Cozart, SM, Jensen, TW, Jensen, GS & Wichmann-Hansen, G 2013, 'Grappling with identity issues: Danish graduate student views on writing in L2 English', Copenhagen, Danmark. Konferenceabstract (s. 16).

Cozart, SM, Jensen, TW, Wichmann-Hansen, G, Chiu, S & Kupatadze, K 2013, 'The Role of Students’ Attitudes Towards Second/Foreign Language Writing and the Question of Transfer', Elon, North Carolina, USA. Konferenceabstract.

Cozart, SM, Jensen, GS, Jensen, TW & Wichmann-Hansen, G 2013, '"Writing in English is like a bad hair day": Danish doctoral student views on writing in L2 English', Budapest, Ungarn. Konferenceabstract. 

Jensen, TW, Jensen, GS, Wichmann-Hansen, G & Albrechtsen, C 2012, 'New ways of supporting peer feedback: a method integrating a board game and a digital learning resource' ICED 2012, Bangkok, Thailand, 23/07/2012 - 25/07/2012. Konferenceabstract.

Jensen, TW & Jensen, GS 2012, 'From tacit knowledge to a shared rule book: facilitating peer-feedback in a cross disciplinary/cultural context by drawing on the game metaphor' CALPIU'12: Higher education across borders: Transcultural interaction and linguistic diversity, Roskilde, 01/04/2012. Konferenceabstract (s. 47).

Jensen, TW, Jensen, GS & Helms Jørgensen, A 2012, 'Tekstfeedbackspillet: strukturering af peer feedbackprocessen'. Dansk Universitetspædagogisk Netværkskonference 2012, Fredericia, Danmark, 29/05/2012 - 30/05/2012. Konferenceabstract.

Juul, T, Jensen, GS, Jensen, TW & Jensen, ML 2012, 'Kronik: Peer feedback i gymnasiet - fokus på elevernes skriveprocesserGymnasieskolen, nr. 11, s. 50-53.

Wichmann-Hansen, G, Cozart, SM, Jensen, TW & Jensen, GS 2012, '“Writing in English is like being married to somebody you don’t know very well”: Postgraduate Writing in L2 English' NIC 2012, Danmark, 22/11/2012. Konferenceabstract.

Jensen, TW & Jensen, GS 2011, 'Engaging students in the peer-feedback process - improved peer-feedback on texts through the conceptualization of a board game" i Proceedings of ICERI2011 Conference. s. 4500.

Jensen, TW & Bay, G 2011, 'ICT Demonstration: Study skills and plagiarism: developing on-line learning resources in a multicultural context' EARLI 2011 (European Association for research on Learning and Instruction), Exeter, Storbritannien.  Konferenceabstract.

Jensen, TW, Jensen, GS & Jensen, ML 2011, Tekstfeedback: et processpil/Text Feedback – a Proces-facilitating Game,  Tekstfeedback: et processpil/Text Feedback – a Proces-facilitating Game.Center for Undervisningsudvikling, Det Kulturvidenskabelige Fakultet, Aarhus Universitet.  Brætspil og spilhæfter.

Jensen, TW & Smedegaard Ernst Bengtsen, S 2011, 'Fra løsninger til nye spørgsmål: kandidatspecialet som forskningsfeltDansk Universitetspaedagogisk Tidsskrift, nr. 10.

Jensen, TW & Albrechtsen, C 2010, 'The studymetro: A web resource designed to help international students navigate in a specific cultural academic setting', ICED 2010 - Enhancing Strategies for Global Quality Learning in Higher Education, Barcelona, Spanien. Poster. 

Jensen, TW 2010, 'Metaphors we educate by: - the conceptual divide in discourse on the Master's Thesis as an assessment form' ICED 2010, Barcelona, Spanien. Konferenceabstract.

Jensen, TW 2010, 'Constructing identity through metaphor: an analysis of supervisors' discourse on the meaning of the Master's thesis' SHRE Newer Researchers' Conference, Newport, Storbritannien. Konferenceabstract (s. 28).

Jensen, TW 2008, 'Om at udvise forsigtighed ved skrivning i sengen'. i P Stray Jørgensen & S Skov (red), Skriv godt: Festskrift til Lotte Rienecker. 1 udg, vol. 1, Samfundslitteratur, s. 156.

Andersen, HL & Jensen, TW 2008, 'A holistic view of quality development in master's thesis supervision' ICED 2008, Salt Lake City, USA. Konferenceabstract. 

Andersen, HL & Jensen, TW 2007, 'Vejledernes reaktion på retningslinjer på vejledning' Dansk Universitetspaedagogisk Tidsskrift, vol Årgang 2, nr. 3, s. 20-28.

Andersen, HL & Jensen, TWJ 2007, Specialevejledning - rammer og roller: En universitetspædagogisk undersøgelse. Samfundslitteratur, Frederiksberg.

Andersen, HL & Jensen, TW 2006 'Faglig vejledning på universitetet' Center for Undervisningsudvikling, HUM og TEO, Aarhus Universitet.

Jensen, TW, 2003, Studiemetro, www.studiemetro.au.dk. Interaktiv produktion.

Jensen, TW & Hansen, LK 2003, 'Next Stop in the Study Metro: Supporting Learning of Freewriting by Providing Interactive Feedback'. i Proceedings of World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia and Telecommunications 2003. Issue 1 udg, AACE, s. 1291-1296.