Faglig vejledning

Faglig vejledning kan afgøre, om et projekt bliver færdiggjort eller ej og hvor høj kvaliteten bliver.

Men vejleder og vejledte har ofte forskellige forventninger og tilgange til vejledningen.

Både vejledere og vejledte kan have stor gavn af at reflektere over egne roller og ansvarsområder på en systematisk måde. Indblik i vejledningsforskningen og konkrete metoder og værktøjer kan optimere vejledningsprocessen.    

METoDo tilbyder specialdesignede kurser og foredrag om vejledning samt supervision af vejledere.

Temaer kan fx være:

  • Processtyring og kommunikation i vejledningen

  • Håndtering af forventninger i vejledningen

  • Tilrettelæggelse af vejledning

  • Feedback i vejledningen

  • Professionalisering af vejledning

“Både stærk faglighed og sociale normer skubber i retningen af at tilbyde klare svar og konkrete løsninger, så forhindringer ryddes af vejen, og den studerende kan komme videre. Men hvis man som vejleder har et ønske om at fremme de studerendes selvstændighed, evne til at forholde sig sig kritisk og til at kunne reflektere, så må man også påtage sig ansvaret for at skabe rammer for dette i vejledningen.”

— Gitte Wichmann-Hansen & Tine Wirenfeldt Jensen i 'Processtyring og kommunikation i vejledningen'. i L Rienecker, PS Jørgensen, J Dolin & GH Ingerselv (red), 2013, Universitetspædagogik. Samfundslitteratur.

Et af seks dilemmakort målrettet vejledere. Design Camilla Hedegaard Møller.

Fra Jensen, T. W. ; C.H. Møller; A. B. Larsen & K. Pogner, 2023. “ChatGPT3 i vejledningsrummet: AI-baserede natural language production systemer og deres implikationer for vejledning”. Dansk Universitetspædagogisk Konference 2023, Kolding.

Udvalgte publikationer & konferenceoplæg

Jensen, T. W. ; C.H. Møller; A. B. Larsen & K. Pogner, 2023. “ChatGPT3 i vejledningsrummet: AI-baserede natural language production systemer og deres implikationer for vejledning”. Dansk Universitetspædagogisk Konference 2023, Kolding (accepteret).

Jensen, T.W. 2022. Re-imagining autonomy in Master’s thesis supervision. ICED 2022 Conference - Sustainable Educational Development, Aarhus, Danmark. Konferenceoplæg m. peer reviewed abstract. 

Larsen, L.B & Jensen, TW. 2020. Supervision in a research community perspective: A model for increasing the learning outcome of project-writing across levels in Engineering. Dansk Universitetspædagogisk Konference 2020. Konferenceoplæg m. peer reviewed abstract.    

Nordentoft, HM, Jensen, TW & Bengtsen, SS. 2020. "Vi er rigtig meget ens": Peer-dynamik i samarbejdet mellem specialeskrivende par. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift 16(28), 107-123.

Wichmann-Hansen, G., Jensen, TW & O'Toole, MS. 2020. "Den varme stol". En model for peer-feedback i kollektiv vejledning. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift 16(28), 71-85.

Jensen, TW. 2019. "Becoming a Master's thesis writer: Authorial identity, autonomy, and impossible choices". EATAW 2019, 10th Conference of the European Association for the Teaching of Academic Writing, Gøteborg, Sweden. Konferenceoplæg m. peer reviewed abstract.  

Nordentoft, H.M., Jensen, T.W. & Bengtsen, S.S. 2019. ""Vi er rigtig meget ens" - peerdynamik i samarbejdet mellem specialeskrivende par". DUN: Dansk Universitetspædagogisk Konference, 2019. Konferenceoplæg m. peer reviewed abstract.

Jensen, TW. 2018. Det danske universitetsspeciale - topografi, tekster og tendenser. Aarhus Universitetsforlag. 

Cozart, SM; Jensen, TW; Wichmann-Hansen, G; Kupatadze, K & Chien-Hsiung Chiu, S. 2015. 'Negotiating Multiple Identities in Second- or Foreign-Language Writing in Higher Education'. i JL Moore & C Anson (red), Critical Transitions: Writing and the Question of Transfer. WAC Clearinghouse Publishing and Parlor Press, USA. 

Wichmann-Hansen, G & Jensen, TW. 2015. 'Supervision: Process management and communication'. I L Rienecker, PS Jørgensen, J Dolin & G Holten Ingerslev (red), University Teaching and Learning. Samfundslitteratur, s. 327-349.

Jensen, TW 2015, Bjerget og sumpen: En undersøgelse af det danske universitetsspeciales betydninger med afsæt i humaniora. Ph.d.-afhandling, Aarhus Universitet.

Jensen, TW, Wichmann-Hansen, G & Cozart, SM 2014, When writing a PhD dissertation in English is “like knitting a sweater without knowing whether there is enough yarn”. Doctoral Writing SIG.   

Wichmann-Hansen, G & Jensen, TW 2013, 'Processtyring og kommunikation i vejledningen'. i L Rienecker, PS Jørgensen, J Dolin & GH Ingerselv (red), Universitetspædagogik. Samfundslitteratur, Frederiksberg, s. 329-350.

Cozart, SM, Jensen, TW, Jensen, GS & Wichmann-Hansen, G 2013, 'Grappling with identity issues: Danish graduate student views on writing in L2 English', Copenhagen, Danmark. Konferenceabstract (s. 16). 

Jensen, TW 2010, 'Constructing identity through metaphor: an analysis of supervisors' discourse on the meaning of the Master's thesis' SHRE Newer Researchers' Conference, Newport, Storbritannien. Konferenceabstract (s. 28).

Andersen, HL & Jensen, TW 2008, 'A holistic view of quality development in master's thesis supervision' ICED 2008, Salt Lake City, USA. Konferenceabstract. 

Andersen, HL & Jensen, TWJ 2007, Specialevejledning - rammer og roller: En universitetspædagogisk undersøgelse. Samfundslitteratur, Frederiksberg.

Andersen, HL & Jensen, TW 2006 'Faglig vejledning på universitetet' Center for Undervisningsudvikling, HUM og TEO, Aarhus Universitet.