Det danske universitetsspeciale

Bogen Det danske universitetsspeciale - topografi, tekster og tendenser er udgivet på Aarhus Universitetsforlag i 2018 og baseret på Tine Wirenfeldt Jensens ph.d.-afhandling om emnet. Bogen har efterskrift af professor Henrik Kaare Nielsen.

Specialet hentede engang sin betydning fra en klassisk dannelsesramme, hvor målet var at forme den studerende og tilbyde en anerkendt og helstøbt identitet som nyslået kandidat. Men denne målsætning er ikke længere mulig. I nutidens superkomplekse samfund er specialets styrke snarere, at det udgør et velegnet træningsrum for at udvikle selvstændighed, så de studerende bliver rustet til at indgå i en fragmenteret og omskiftelig omverden. Som den første forskningsbaserede bog om emnet undersøger Det danske universitetsspeciale specialets rolle i uddannelserne.

“Afhandlingen er velstruktureret og velformuleret, og den repræsenterer et stort og originalt forskningsarbejde på et felt, som kun har været svagt belyst i den hidtidige danske forskning.”

— Citat fra bedømmelsesudvalgets indstilling af ph.d.-afhandlingen til forsvar

  • Det danske universitetsspeciale

    På Aarhus Universitetsforlags hjemmeside er det muligt at læse et lille uddrag af bogen og se den samlede indholdsfortegnelse.

  • Book et foredrag

    Book et foredrag om det danske universitetsspeciale eller en workshop om emnet målrettet specialevejledere. Programmet skræddersyes til målgruppen.

  • Academic Writing Development of Master’s Thesis Pair Writers

    Læs artiklen i Journal of Academic Writing, 12(1), 50-67

Udvalgte publikationer m.m.

Gudmandsen, J. Ingen ved, hvad vi får ud af kandidatspecialet. Videnskab.dk

Jensen, T. W., & Nordentoft, H. M. (2022). Academic Writing Development of Master’s Thesis Pair Writers: Negotiating Writing Identities and Strategies. Journal of Academic Writing, 12(1), 50-67.

Jensen, T.W. 2022. Re-imagining autonomy in Master’s thesis supervision. ICED 2022 Conference - Sustainable Educational Development, Aarhus, Danmark. Konferenceoplæg m. peer reviewed abstract.  

Jensen, T.W., Nordentoft, H.M & Bengtsen, S.S. 2021. Academic writing development of master's thesis pair writers: The impact of negotiating and assigning writerly identities. EATAW 2021, 11th Conference of the European Association for the Teaching of Academic Writing, Ostrava, Tjekkiet. Konferenceoplæg m. peer reviewed abstract.  

Foldgast, N. “Ekspert: Studerende tager færre chancer i specialer“. Djøfbladet, september 2021. Interview.

Larsen, L.B & Jensen, TW. 2020. Supervision in a research community perspective: A model for increasing the learning outcome of project-writing across levels in Engineering. Dansk Universitetspædagogisk Konference 2020. Konferenceoplæg m. peer reviewed abstract.  

Nordentoft, HM, Jensen, TW & Bengtsen, SS. 2020. "Vi er rigtig meget ens": Peer-dynamik i samarbejdet mellem specialeskrivende par. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift 16(28), 107-123.

Wichmann-Hansen, G., Jensen, TW & O'Toole, MS. 2020. "Den varme stol". En model for peer-feedback i kollektiv vejledning. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift 16(28), 71-85.

Jensen, TW & Bay, G. 2019.  "Non-cheater or taking part in the disciplinary dialogue? The impact of plagiarism software on the development of students' authorial identity". EATAW 2019, 10th Conference of the European Association for the Teaching of Academic Writing, Gøteborg, Sweden. Konferenceoplæg m. peer reviewed abstract. 

Jensen, TW. 2019. "Becoming a Master's thesis writer: Authorial identity, autonomy, and impossible choices". EATAW 2019, 10th Conference of the European Association for the Teaching of Academic Writing, Gøteborg, Sweden. Konferenceoplæg m. peer reviewed abstract. 

Nordentoft, H.M., Jensen, T.W. & Bengtsen, S.S. 2019. ""Vi er rigtig meget ens" - peerdynamik i samarbejdet mellem specialeskrivende par". DUN: Dansk Universitetspædagogisk Konference, 2019. Konferenceoplæg m. peer reviewed abstract.

Jensen, TW. 2019. DUT Guide om akademisk skrivningDansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 14.26. 

Højsgaard, L. “Hvad lærer man egentlig gennem specialet?” Forskerforum, august, s. 14-15, 2018. Interview.

Jensen, TW. 2018. Det danske universitetsspeciale - topografi, tekster og tendenser. Aarhus Universitetsforlag. 

Jensen, TW & Bay G. 2018. ”Nu siger jeg bare ikke noget selv – plagiatkontrolprogrammers oversete negative effekter på universitetsuddannelserne”. Revy, NO: 4. Formidlingsartikel.

Jensen, TW & Bay G. 2018. "Mellem angsten for plagiatanklager og kravet om selvstændighed: Uintenderede effekter af plagiatprogrammer". DUN: Dansk Universitetspædagogisk Konference, 2018. Konferenceoplæg m. peer reviewed abstract.

Jensen, TW; Bay G, Naur E. 2017. " A four-step model: Initiating writing development at faculty level using Master’s thesis workshops as a vehicle". EATAW 9th Conference of the European Association for Teaching Academic Writing, London. Konferenceoplæg m. peer reviewed abstract. 

Dankl K & Jensen, TW. 2017. "Writing in design education: The Magazine and the Studio as vehicles for writing development". EATAW 9th Conference of the European Association for Teaching Academic Writing, London. Konferenceoplæg m. peer reviewed abstract.

Jensen, TW. 2017. "Negotiating multiple roles: A methodological framework for the co-creation of data in elite interviews in Higher Education Research". DUN: Dansk Universitetspædagogisk Konference, 2017. Poster og oplæg, peer reviewed. 

Jensen, TW; Bay, G, &  Andersen, P. 2017. "Udvikling af studerendes akademiske skrivekompetencer–en model for en indsats på fakultetsniveau." Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 12.22.

Albrechtsen, C, Pedersen, M, Pedersen, N F, & Jensen, T. W. 2016. "Proposing Co-Design of Personas as a Method to Heighten Validity and Engage Users: A Case from Higher Education." International Journal of Sociotechnology and Knowledge Development (IJSKD), 8(4), 55-67.

Jensen, TW. 2016, 'Det selvstændige speciale: Selvstændighedsfordringens (u)muligheder' DUN: Dansk Universitetspædagogisk Konference 2016, Nyborg. Konferenceabstract.

Jensen, TW & Andersen, P. 2016. 'Udvikling af studerendes akademiske skrivekompetencer – en indsats på fakultetsniveau' DUN: Dansk Universitetspædagogisk Konference 2016, Nyborg. Konferenceabstract.

Cozart, SM; Jensen, TW; Wichmann-Hansen, G; Kupatadze, K & Chien-Hsiung Chiu, S. 2015. 'Negotiating Multiple Identities in Second- or Foreign-Language Writing in Higher Education'. i JL Moore & C Anson (red), Critical Transitions: Writing and the Question of Transfer. WAC Clearinghouse Publishing and Parlor Press, USA.

Jensen, TW 2015, Bjerget og sumpen: En undersøgelse af det danske universitetsspeciales betydninger med afsæt i humaniora. Ph.d.-afhandling.

Albrechtsen, C, Pedersen, NF, Pedersen, M & Jensen, TW 2015, 'Mobile Probes: Exploring the Work Processes and Everyday Life of Danish Students Writing Their Master’s ThesisSAGE Research Methods Cases.

Kupatadze, K, Chui, S, Cozart, SM, Jensen, TW & Wichmann-Hansen, G 2014, 'Supporting Second/Foreign Language Writing in Linguistically and Culturally Diverse Academic Environments', Writing Across the Curriculum, Minneapolis, USA. Konferenceabstract.

Pedersen, NF, Albrechtsen, C & Jensen, TW 2013, 'Mobilapplikationers potentiale til understøttelse af specialeprocessenLæring og Medier (LOM), nr. 10.

Cozart, SM, Jensen, TW, Jensen, GS & Wichmann-Hansen, G 2013, 'Grappling with identity issues: Danish graduate student views on writing in L2 English', Copenhagen, Danmark. Konferenceabstract (s. 16).

Cozart, SM, Jensen, TW, Wichmann-Hansen, G, Chiu, S & Kupatadze, K 2013, 'The Role of Students’ Attitudes Towards Second/Foreign Language Writing and the Question of Transfer', Elon, North Carolina, USA. Konferenceabstract.

Jensen, TW & Bay, G 2011, 'ICT Demonstration: Study skills and plagiarism: developing on-line learning resources in a multicultural context' EARLI 2011 (European Association for research on Learning and Instruction), Exeter, Storbritannien.  Konferenceabstract.

Jensen, TW 2011, 'Round table: Identifying and overcoming methodological challenges associated with interviewing in academia' EARLI 2011 (European Association for research on Learning and Instruction), Exeter, Storbritannien. Konferenceabstract.

Jensen, TW & Smedegaard Ernst Bengtsen, S 2011, 'Fra løsninger til nye spørgsmål: kandidatspecialet som forskningsfeltDansk Universitetspaedagogisk Tidsskrift, nr. 10.

Jensen, TW 2010, 'Metaphors we educate by: - the conceptual divide in discourse on the Master's Thesis as an assessment form' ICED 2010, Barcelona, Spanien. Konferenceabstract.

Jensen, TW 2010, 'Constructing identity through metaphor: an analysis of supervisors' discourse on the meaning of the Master's thesis' SHRE Newer Researchers' Conference, Newport, Storbritannien. Konferenceabstract (s. 28).

Andersen, HL & Jensen, TW 2008, 'A holistic view of quality development in master's thesis supervision' ICED 2008, Salt Lake City, USA. Konferenceabstract. 

Andersen, HL & Jensen, TWJ 2007, Specialevejledning - rammer og roller: En universitetspædagogisk undersøgelse. Samfundslitteratur, Frederiksberg.

Andersen, HL & Jensen, TW 2006 'Faglig vejledning på universitetet' Center for Undervisningsudvikling, HUM og TEO, Aarhus Universitet.