Digital læring

Blended learning, online læring, e-læring, digital didaktik – begreberne er mange og det er mulighederne også.

Det gælder både for tiltag målrettet en hel institution og for udvikling af en digitalt understøttet aktivitet til en enkelt kursusgang.

Det kræver stort overblik og dyb viden om læring og medier at designe brugbare digitale læringsforløb og ressourcer. Man skal stille skarpt på både det enkelte individs oplevelse og forudsætninger, fagligt indhold og mål, den tilgængelige teknologi samt den overordnede organisatoriske eller institutionelle ramme.

METoDo har mange års erfaring med at udvikle specialdesignede digitale læringsressourcer og forløb. Fx et læringsforløb integreret i et eksisterende learning management system for et helt fakultet og et omfattende onlinekursus med videoproduktion for et nationalt talentprogram. Dertil kommer udvikling, design og redaktion af store enkeltstående webressourcer brugt i læringssammenhænge.

METoDO kan tilbyde:

  • Formulering af projektansøgninger og projektbeskrivelser

  • Design af hele eller dele af digitale læringsforløb og læringsressourcer

  • Kvalificeret samarbejde med fageksperter, it-medarbejdere, video- og redigeringsspecialister, undervisere, ledelse m.v.

  • Udarbejdelse af materialer som fx aktivitetsbeskrivelser, drejebøger og interviewguides til brug for videoproduktion, brugsanvisninger målrettet undervisere m.v.

  • Opkvalificering af kompetencer inden for digital didaktik

  • Eget netværk af specialister i it-løsninger, video og redigering.

“Med inspiration fra students-as-partners-tanken (Healey et al., 2014) blev der designet en udviklingsproces, der kunne generere data af høj kvalitet med det formål at målrette forløbet til fakultetets 1.-årsstuderende behov. Processen inkluderede 1) Et pilotforløb på BioScience med studenterevalueringer, 2) Udarbejdelse af videoer med studerende og undervisere på baggrund af interviewguides (materialet har dobbelt status som kvalitative interviews/undervisningsmateriale) og 3) Studenterrespons på undervisningsmaterialet.

— Tine Wirenfeldt Jensen, Tove Hedegaard Jørgensen & Finn Borchsenius i "Udvikling af studiekompetencer på Science and Technology: En model på fakultetsniveau for fagintegrerede forløb for 1. årsstuderende", Dansk Universitetspædagogisk Konference, 2018.

Udvalgte publikationer & konferenceoplæg

Jensen, TW; Jørgensen T.H & Borchsenius F. 2018. "Udvikling af studiekompetencer på Science and Technology: En model på fakultetsniveau for fagintegrerede forløb for 1. årsstuderende". DUN: Dansk Universitetspædagogisk Konference, 2018. Poster og oplæg, peer reviewed. 

Albrechtsen, C, Pedersen, NF, Pedersen, M & Jensen, TW 2015, 'Mobile Probes: Exploring the Work Processes and Everyday Life of Danish Students Writing Their Master’s ThesisSAGE Research Methods Cases.

Pedersen, NF, Albrechtsen, C & Jensen, TW 2013, 'Mobilapplikationers potentiale til understøttelse af specialeprocessenLæring og Medier (LOM), nr. 10.

Jensen, TW, Albrechtsen, C & Pedersen, NF 2013, 'Digital natives revisited: the need to reorganize academic institutions and conceptual categories in a digital world', Newport, Wales, Storbritannien, 11/12/2013 - 13/12/2013. Konferenceabstract.

Jensen, TW, Jensen, GS, Wichmann-Hansen, G & Albrechtsen, C 2012, 'New ways of supporting peer feedback: a method integrating a board game and a digital learning resource' ICED 2012, Bangkok, Thailand, 23/07/2012 - 25/07/2012. Konferenceabstract.

Albrechtsen, C & Jensen, TW 2012, 'Digitale læringsressourcer med fokus på opbygning af studiekompetencer: i det aktuelle medielandskab', Dansk Universitetspædagogisk Netværkskonference 2012, Fredericia, Danmark, 29/05/2012 - 30/05/2012. Konferenceabstract.

Jensen, TW & Bay, G 2011, 'ICT Demonstration: Study skills and plagiarism: developing on-line learning resources in a multicultural context' EARLI 2011 (European Association for research on Learning and Instruction), Exeter, Storbritannien.  Konferenceabstract.

Jensen, TW & Albrechtsen, C 2010, 'The studymetro: A web resource designed to help international students navigate in a specific cultural academic setting', ICED 2010 - Enhancing Strategies for Global Quality Learning in Higher Education, Barcelona, Spanien. Poster. 

Stenalt, MH & Jensen, TW 2008, 'Hvad er et godt virtuelt læringsmiljø?: Betydningen af klimaet i det medierede læringsrum' Dansk Universitetspaedagogisk Tidsskrift, nr. 5, s. 10-15.

Hansen, LK, Jensen, TW & Madsen, IB 2004, 'Udvikling af digitale undervis­nings­materialer med fokus på de studeren­des roller'. i M Georgsen & J Bennedsen (red), Fleksibel læring og undervisning - erfaringer, konsekvenser og muligheder med ikt. Aalborg Universitetsforlag,

Fibiger, B & Jensen, TW 2004, 'Metaforer i læringsomgivelser'. i M Georgsen & J Bennedsen (red), Fleksibel læring og undervisning erfaringer, konsekvenser og muligheder med ikt. Aalborg Universitetsforlag, Aalborg.

Fibiger, B & Jensen, TW 2004, 'Det annoterede læringsrum'. i M Georgsen & J Bennedsen (red), Fleksibel læring og undervisning erfaringer, konsekvenser og muligheder med ikt. Roskilde Universitetsforlag.

Jensen, TW, 2003, Studiemetro, www.studiemetro.au.dk. Interaktiv produktion.

Jensen, TW & Hansen, LK 2003, 'Next Stop in the Study Metro: Supporting Learning of Freewriting by Providing Interactive Feedback'. i Proceedings of World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia and Telecommunications 2003. Issue 1 udg, AACE, s. 1291-1296.