Faglig mundtlig formidling

At formidle fagligt stof på mundtlighedens præmisser er ikke nemt. Jo mere specialviden man besidder, jo sværere kan det næsten være. Både den erfarne og uerfarne oplægsholder kan have gavn af konkrete redskaber og supervision.

Træning i mundtlig formidling skal foregå i et professionelt og trygt rum, hvor man kan have tillid til underviserens erfaring og kompetencer.

METoDo tilbyder specialdesignede workshops om faglig formidling, individuel supervision og igangsættelse af kollegial supervision.

Temaer kan fx være:

  • Brug af retoriske strategier i planlægningen og udførslen

  • Metoder og greb til øget deltagerinvolvering

  • Håndtering af underviserrollens dimensioner: fagekspert, formidler, facilitator og evaluator

  • Spørgeteknik og håndtering af spørgsmål i undervisningen

  • Brug af kollegasparring og supervision til udvikling af egne undervisningskompetencer

“Sørg for variation mellem arbejdsformerne. Som tommelfingerregel kan man sige, at deltagere ikke bør skulle lytte til oplæg i mere end maks. 20 min. ad gangen og online endnu kortere. Så skal der helst komme en form for deltagerinvolvering. Det kan være i form af korte aktiviteter som summeøvelser over refleksionsspørgsmål på 5 minutter, eller det kan være i form af længere aktiviteter.”

— Tine Wirenfeldt Jensen & Charlotte Albrechtsen i Værdiskabende workshops - trin for trin, Samfundslitteratur, 2022.

Udvalgte erfaringer & publikation

Superviserer nye og erfarne undervisere samt igangsætter kollegial supervision mellem undervisere på Syddansk Universitet. Censor i censorkorpset for Retorik, undervist i mundtlig faglig fremstilling på Aarhus Universitet, undervist på masteruddannelsen i Retorik, udviklet og afholdt kurser for nye undervisere på Aarhus Universitet, afholdt en lang række foredrag og workshops om faglig formidling for mange forskellige faggrupper.

Jensen, TW & Albrechtsen, C. 2022. Værdiskabende workshops - trin for trin. Samfundslitteratur.